Bakı. Trend:
Təhlükəli yüklərin mülki hava gəmilərində daşınması Qaydaları təsdiqlənib.
Trend xəbər verir ki, bununla bağlı Nazirlər Kabineti qərar verib.
Qərara əsasən, bu Qaydalar mülki hava gəmisi ilə təhlükəli yüklərin göndərilməsi, qəbulu, saxlanması, yüklənib-boşaldılması və daşınması ilə məşğul olan hüquqi və fiziki şəxslərin, mülki hava gəmilərinin istismarçılarının hava limanlarının, təhlükəli yüklərin poçt vasitəsilə göndərilməsi ilə məşğul olan poçt operatorlarının, həmçinin təhlükəli yüklərin mülki hava gəmiləri ilə təhlükəsiz daşınmasına nəzarət edən müfəttiş heyətinin fəaliyyətinə şamil edilir. Təhlükəli yüklərin Azərbaycan Respublikasına mənsub mülki hava gəmilərində xarici dövlətlərin ərazisində və beynəlxalq hava yolları ilə daşınması zamanı həmin dövlətlərin qanunvericiliyində və Azərbaycan Respublikasının tərəfdar çıxdığı beynəlxalq müqavilələrdə başqa qayda nəzərdə tutulmamışdırsa, bu Qaydaların müddəaları tətbiq edilir.Təhlükəli yüklərin mülki hava gəmiləri ilə daşınmasına dair ümumi tələblər
Mülki hava gəmiləri ilə təhlükəli yüklərin lisenziya və icazə
almış istismarçılar tərəfindən həyata keçirilir. Mülki hava
gəmiləri ilə daşınan təhlükəli yüklər birbaşa təyinat məntəqəsinə
daşınır. Aralıq hava limanlarında boşaldılması nəzərdə tutulan
təhlükəli yükün təyinat məntəqəsinə daşınması yalnız təyinat
məntəqəsi hava limanlarının rəhbərliyi və yerüstü xidmət
təminatçısı ilə razılaşdırıldıqdan sonra həyata keçirilir. Mülki
hava gəmiləri ilə daşınmaya təqdim olunan təhlükəli yüklər bu
Qaydalar və Konvensiyaya 18 nömrəli Əlavə ilə müəyyən olunmuş
qaydada markalanma nişanları ilə nişanlanır və işarələnir. Doc 9284
sənədinə uyğun müəyyən edilmiş xüsusilə təhlükəli yüklərin
daşınması ilə məşğul olan istismarçı və yükgöndərənlər müvafiq
təlimatın tələblərinə uyğun olaraq təhlükəsizlik planını qəbul
etməli və ona riayət etməlidirlər. Təhlükəli yüklərin olduğu
qablaşdırmaların açılması və yenidən bağlanılması təhlükəli yüklər
üzrə müvafiq təlim keçmiş mütəxəssislər tərəfindən həyata
keçirilir.
Təhlükəli yüklərin mülki hava gəmiləri ilə daşınmasını həyata
keçirən istismarçı aşağıdakıları təmin etməlidir:
- təhlükəli yüklərin daşınmasına dair prosedurların təsdiqi;
- təhlükəli yükləri daşıyan mülki hava gəmisinin bortunda uçuş
heyətinin qəza vəziyyətində davranışını tənzimləyən təlimatların
olması;
- 7-ci sinif təhlükəli yüklər üçün qəza hazırlığı ilə bağlı
“Əhalinin radiasiya təhlükəsizliyi haqqında” qanunda nəzərdə
tutulmuş tələblərin təmin edilməsi.
Təsnifləşdirilməyən, sənədləşdirilməyən, sertifikatlaşdırılmayan,
qablaşdırılmayan, markalanma nişanı olmayan və işarələnməyən
təhlükəli yüklərin mülki hava gəmiləri ilə daşınmasına yol
verilmir.Təhlükəli yüklərin sərnişinlər və uçuş heyəti tərəfindən
hava gəmisində daşınması Doc 9284 sənədi ilə müəyyən olunmuş
qaydada həyata keçirilə bilər.
Ekoloji təhlükə yaradan maddələrin hava yolu ilə daşınmasına yol
verilmir.
Təhlükəli yüklərin sinifləri təhlükəli yüklərin mülki hava gəmiləri
ilə daşınması ilə bağlı potensial riskləri müəyyən edir. Təhlükəli
yüklər təhlükə dərəcəsinə uyğun olaraq aşağıdakı sinif və
yarımsiniflərə bölünür:
- 1-ci sinif - partlayıcı maddələr aşağıdakı yarımsiniflərə
ayrılmaqla, Doc 9284-də nəzərdə tutulmuş 13 uyğunluq qrupuna
malikdir:
- 1-ci yarımsinif - tam kütləsi ilə partlaya bilən maddə və
əşyalar;
- 2-ci yarımsinif - tam kütləsi ilə partlamayan, lakin partladığı
zaman ətrafa ağır zədələnmə və səpələnmə təhlükəsi yaradan maddə və
əşyalar;
- 3-cü yarımsinif - yanğın təhlükəsi və cüzi partlayış, cüzi
dağılma və ya hər iki təhlükəyə malik olan, lakin tam kütləsi ilə
partlamayan maddə və əşyalar;
- 4-cü yarımsinif - aşağı səviyyəli partlayış təhlükəsi ehtimalı
olan və böyük təhlükəyə malik olmayan (partlayışın təsiri bağlama
ilə məhdudlaşdırılan, böyük ölçülü məmulatların və bağlama
elementlərinin uzaq məsafəyə dağıdılması xüsusiyyətləri olmayan və
xarici od (alov) mənbəyi bağlamanın tərkibinin dərhal partlayışına
səbəb olmayan) maddə və əşyalar;
- 5-ci yarımsinif - tam kütləsi ilə partlaya bilən cüzi həssaslığa
malik olan maddələr;
- 6-cı yarımsinif - tam kütləsi ilə partlayış təhlükəsi olmayan çox
cüzi həssaslığa malik olan maddələr;
- 2-ci sinif - qazlar:
- 1-ci yarımsinif - tezalışan qazlar;
- 2-ci yarımsinif - zəhərsiz, alışmayan qazlar;
- 3-cü yarımsinif - zəhərli qazlar;
- 3-cü sinif - tezalışan mayelər;
- 4-cü sinif - partlayıcı kimi təsnif olunmuş tezalışan maddələr
istisna olmaqla, daşınma zamanı asan alışa bilən, yanğının
törədilməsinə və yayılmasına səbəb ola bilən maddələr:
- 1-ci yarımsinif - tezalışan bərk maddələr, öz-özünə reaksiyaya
gedən və buna oxşar maddələr, o cümlədən həssaslığı azaldılmış
partlayıcı maddələr;
- 2-ci yarımsinif - öz-özünə qızma və alışma kimi ümumi xassələrə
malik olan maddələr;
- 3-cü yarımsinif - su ilə qarışan zaman, tezalışan qazları ifraz
edən maddələr;
- 5-ci sinif - oksidləşdirici maddələr və üzvi peroksidlər:
- 1-ci yarımsinif - oksidləşdirici maddələr;
- 2-ci yarımsinif - üzvi peroksidlər;
- 6-cı sinif - zəhərli və yoluxucu maddələr:
- 1-ci yarımsinif - zəhərli maddələr;
- 2-ci yarımsinif - yoluxucu maddələr;
- 7-ci sinif - radioaktiv maddələr;
- 8-ci sinif - korroziyaedici (aşındırıcı) maddələr;
- 9-cu sinif – ətraf mühitə təhlükəli olan maddələr də daxil
olmaqla, digər təhlükəli maddə və əşyalar.
Təhlükəli yüklərin mülki hava gəmiləri ilə daşınması zamanı onların
paketlənməsi və qablaşdırılması aşağıdakı tələblərə uyğun
olmalıdır:
- daşınma üçün istifadə olunan qablar keyfiyyətli olmalı və uçuş
şəraitində temperaturun, rütubətin və ya təzyiqin dəyişməsi
nəticəsində yarana biləcək sızmanın qarşısını almaq üçün etibarlı
şəkildə bərkidilməlidir;
- qablar təhlükəli yükün xarakterinə uyğun olmalı, təhlükəli
yüklərlə birbaşa təmas nəticəsində belə malların hər hansı kimyəvi
və ya digər təsirinə davamlı olmalıdır;
- qablar və paketlənmə Doc 9284-də göstərilən material
xüsusiyyətlərinə uyğun olmalı, habelə istənilən uçuş şəraitində
təhlükəsiz daşınmanı təmin etməlidir;
- qablar beynəlxalq standartlara və tövsiyə olunan təcrübəyə uyğun
olmalı və müvafiq tələblərə əsasən sınaqdan keçirilməlidir;
- maye halında olan yüklərin daşınması üçün istifadə edilən qablar
sızmaya qarşı davamlı olmalıdır;
- qabların paketlənməsi zamanı daxilində olan qablar elə
bərkidilməli və yerləşdirilməlidir ki, onların qırılma və ya
sızması üçün təhlükə yaranmasın, uçuş şəraitində onların paket
daxilində tərpənməsi qabın tərkibi və ya paket daxilində olanlar
ilə təhlükəli reaksiya verməsin;
- təmizlənməmiş boş qablaşdırmalar əvvəlki tərkibinin xarakterinə
görə təhlükə yarada bilərsə, onlar sıx bağlanır və yarada biləcək
təhlükəni nəzərə almaqla emal olunur;
- təhlükəli maddə bağlamaların xarici səthinə yapışmamalıdır;
- normal daşınma şəraitində temperatur, rütubət və təzyiq
dəyişikliyi və ya titrəmə nəticəsində baş verə biləcək sızmanın baş
verməsini istisna etmək üçün qablaşdırma keyfiyyətli materiallardan
hazırlanmalı, kip bağlanılmalı, onun hazırlandığı materiallar
daşınan maddəyə qarşı təsirsiz olmalı, korroziyaya, yumşalmaya,
kövrəkliyə, yüksək və ya aşağı temperaturun təsiri nəticəsində
mexaniki yorulmaya və digər təbii təsirlərə məruz qalmamalıdır;
- qablaşdırmanın divarlarının xüsusiyyəti və qalınlığı daşınma
zamanı baş verən sürtünmədən, maddənin (məmulatın) kimyəvi
dayanıqlığının təhlükəli dərəcədə dəyişməsini və qızmasını istisna
etməlidir;
- qablaşdırma normal uçuş şəraitində qırılmanın, çatlamanın və ya
sızmanın qarşısını almalı, paketləmənin daxilində yerdəyişmənin baş
verməsi nəticəsində qablaşdırmanın daxilində olan maddə (məmulat)
reaksiyaya girdikdə təhlükə yaratmamalıdır;
- korroziya və ya digər zədələnmələrin baş verdiyi müəyyən edilmiş
qablaşdırmanın təkrar istifadəsinə yol verilməməlidir.
Qablaşdırma üçün texniki sənədlərin işlənilməsi, onların sınaqdan
keçirilməsi və təhlükəli yüklərin hava yolu ilə daşınması zamanı
mülki hava gəmilərinin istismar xüsusiyyətləri, habelə aşağıdakılar
nəzərə alınır:
- tutumlarda boş yer saxlanılmadığı təqdirdə aşağı temperaturda
doldurulmuş və isti iqlim zonalarına daşınan maye yüklərin qızmadan
genişlənməsi səbəbindən qablaşdırma daxilində təzyiqin artmasına,
bunun nəticəsində mayenin axıdılmasına və ya qablaşdırmada çatların
yaranmasına gətirib çıxara bilən temperaturun dəyişməsi;
- qablaşdırma və onun bağlayıcı qurğusu təzyiq sınaqlarından
keçmədikdə uçuş zamanı atmosfer təzyiqinin aşağı düşməsi
nəticəsində maye yükün axmasına və ya qablaşdırmanın dağılmasına
gətirib çıxara bilən təzyiq dəyişməsi;
- qablaşdırmanın konstruksiyasının materialında yüksək gərginlik
əmələ gətirən, qabda çatların yaranmasına (xüsusən qaynaq
yerlərində), qapaqların və tıxacların açılmasına, kipliyin
pozulmasına və axıdılmaya (dağılmaya) səbəb ola bilən vəziyyətin
yaranması;
- uçuş zamanı hava gəmisinin qapalı məkan olması səbəbindən təhlükə
yarandığı halda yüklərin uzaqlaşdırılmasının, boşaldılmasının
mümkün olmaması, həmçinin yanğından mühafizə vasitələrinin
tətbiqinin və təhlükəli maddələrin neytrallaşdırılması imkanlarının
məhdud olması.