Bakı. Trend:
Ötən gün AzTV-də Milli Elmlər Akademiyası (AMEA) ilə bağlı efirə getmiş tənqidi material mediada geniş müzakirəyə səbəb olub. Xatırladaq ki, materialda AMEA-da hökm sürən, faktiki fəaliyyətsizliyə, idarəçilik və strukturdakı nöqsanlara toxunulub. Ümumiyyətlə, əvvəllər də vaxtaşırı ictimaiyyət arasında AMEA-nın müasir tələblərə uyğun gəlmədiyi haqda fikirlər səslənib. Bir çoxlarının fikrincə, köhnə sovet sistemindən qamış AMEA bu günlə ayaqlaşa bilmir.
Bəs, bu məsələdə dünya təcrübəsi nə deyir?
Amerika Birləşmiş Ştatları
ABŞ-da fundamental elm dövlət tədqiqat laboratoriyalarında və institutlarında, universitetlərdə, iri korporasiyaların tədqiqat şöbələrində, həmçinin bəzi özəl qeyrikommersiya təşkilatlarında (fondlarda) cəmləşmişdir.
Elmin dəstəklənməsi ilə məşğul olan əsas federal agentlik
1950-ci ildə Konqres tərəfindən
“millətin sağlamlığını, firavanlığını və rifahını yaxşılaşdırmaq
üçün elmi inkişaf etdirmək;
milli müdafiəni gücləndirmək üçün ... " yaradılmış Milli Elm
Fondudur (National Science
Foundation - NSF). Fond ABŞ Prezidenti tərəfindən təyin edilən və
Senat tərəfindən
təsdiqlənən şura və direktor tərəfindən idarə olunur.
NSF ABŞ hökumətinin dəstəyi ilə universitet və kolleclərdə
aparılan fundamental elmi
tədqiqatların təxminən 20%-ni maliyyələşdirir. Bəzi sahələrdə
(riyaziyyat, informatika və
sosial elmlər) bu fond dövlətin əsas maliyyə mənbəyidir. NSF digər
tədqiqat mərkəzlərinin
birgə tədqiqatlarına, beynəlxalq tədqiqatlara, arktik stansiyalara,
okean gəmilərinə,
laboratoriyalara subsidiya, və hər il bir neçə min stipendiya
verir.
NSF-dən əlavə, Milli Sağlamlıq İnstitutları, Enerji
Departamenti, NASA, Müdafiə
Departamenti, Kənd Təsərrüfatı Departamenti və Daxili Təhlükəsizlik
Departamenti də əsas elmi maliyyələşdirmə və dəstək proqramlarını
həyata keçirir. Ümumiyyətlə, ABŞ-da
fundamental tədqiqatların 50-60%-i dövlət kanalları vasitəsilə
maliyyələşdirilir.
ABŞ-da elmin maliyyələşdirilməsi mənbələri aşağıdakı kimi
bölüşdürülür (UNESCO-nun
2010-cu il məlumatı): 27% - federal hökumət, 67% - özəl sektor, 7%
- yerli hökumət,
universitetlər, özəl qeyri-kommersiya təşkilatları. Eyni zamanda,
bütün maliyyə
vəsaitlərinin 17%-i fundamental tədqiqatlara, 22%-i tətbiqi
tədqiqatlara, qalanı isə (60%) son məhsulun hazırlanmasına
yönəldilir.
ABŞ-da bir neçə Elmlər Akademiyası da mövcuddur (National
Academies of Sciences,
Engineering, and Medicine). Lakin o, ancaq görkəmli alimlərin daxil
olduğu elm üzrə
məsləhətçi orqan statusu daşıyır. Akademiya öz tədqiqatlarını
aparmır, o, Ford, Rokfeller,
Sloan fondları və qismən də NSF tərəfindən maliyyələşdirilir.
Birləşmiş Krallıq
Böyük Britaniya ÜDM-də elmi-tədqiqat və inkişaf xərclərinin ən
yüksək payına sahib olan
ölkələr sırasındadır və ən səmərəli elmi idarəetmə sistemlərindən
birinə malikdir. Elmi
tədqiqatlar dövlət qurumlarında və mərkəzlərində, universitetlərdə,
korporasiyaların elmitexniki şöbələrində aparılır. 1915-ci ildə
İngiltərədə elmi idarə etmək üçün ilk müasir
bürokratik sistem - Elmi və Sənaye Tədqiqatları Departamenti
yaradılmışdır (1965-ci ildə
ləğv edilib). Dövlət elmi-tədqiqat işlərinin əsas maliyyə mənbəyi
olaraq qalır və bu, idarə və nazirliklərin büdcələri hesabına
həyata keçirilir, məsələn: Department for Business, Energy and
Industrial Strategy (BEIS) – UKRİ vasitəsilə elmi tədqiqatların
maliyyələşdirilməsini həyata keçirir.
Müdafiə Departamenti (DoD) müxtəlif tədqiqat institutlarına
resurslar ayırır və öz
sahəsində R&D siyasət və proqramlarını əlaqələndirir.
Elmin dövlət maliyyələşdirilməsi həm də tədqiqat şuraları
adlanan qurumlar vasitəsilə
həyata keçirilir (onların bir çoxu təkcə ölkədə deyil, həm də
xaricdə tədqiqatları
maliyyələşdirir. UK Research and Innovation (UKRI) universitetlərdə
və kolleclərdə təhsil,
tədqiqat və əlaqəli fəaliyyətlər üçün dövlət vəsaitlərinin
paylanmasına cavabdehdir;
İncəsənət və Humanitar Elmlər Araşdırma Şurası (Arts and Humanities
Research Council
- AHRC) incəsənət və humanitar elmlərdə tədqiqatları dəstəkləyir;
Biotexnologiya və Həyat Elmləri Tədqiqat Şurası (Biotechnology and
Biological Sciences Research Council -
BBSRC) fundamental tədqiqatların əsas sponsorudur. Strateji
Mühəndislik və Fiziki
Tədqiqatlar Şurası (Engineering and Physical Sciences Research
Council -EPSRC) -
mühəndislik və təbiət elmləri sahəsində tədqiqat və təlim üçün
maliyyə dəstəyi; İqtisadi və
Sosial Araşdırmalar Şurası (Economic and Social Research Council -
ESRC), Tibbi
Tədqiqatlar Şurası (Medical Resaerch Council - MRC); Ətraf Mühitin
Tədqiqatları Şurası
(Natural Environment Research Council - NERC). Onlardan Elm və
Texnologiya Şurası
(Science and Technology Facilities Council - STFC) bütün dünyada
alim və mühəndisləri
dəstəkləyən Avropanın ən böyük fənlərarası tədqiqat
təşkilatlarından biridir. O,
astronomiya, hissəciklər fizikası, kosmik elmlər, nüvə fizikası
üzrə tədqiqatları əhatə edir və Böyük Britaniyaya dünya səviyyəli
tədqiqatlara çıxışı təmin edir. Əsasən ekspert və təhsil
funksiyalarını yerinə yetirən və AMEA-nın analoqu sayıla bilən bir
neçə elmi birlik var. Onlardan ən məşhuru Kral Cəmiyyəti - Böyük
Britaniya və Birlik ölkələrinin Milli Elmlər Akademiyasıdır (tam
dövlət tərəfindən maliyyələşdirilir və lakin qərar qəbul etməkdə
avtonom müstəqildir). Digərlərinə misal olaraq, Britaniya
Akademiyası - Milli Humanitar və Sosial Elmlər Akademiyası; Kral
Coğrafiya Cəmiyyəti; Kral Mühəndislik Akademiyası; Kral Astronomiya
Cəmiyyəti; Britaniya Elm Tarixi Cəmiyyəti.
Bu təşkilatlardan ən əhəmiyyətlisi 17-ci əsrin ortalarında
yaradılmış Kral Cəmiyyəti, daha
dəqiq desək, Təbiət Biliklərinin Təkmilləşdirilməsi üzrə London
Kral Cəmiyyətidir (The
Royal Society of London for Improving Natural Knowledge). O,
ölkənin mindən çox aparıcı alimini və xarici üzvləri birləşdirir,
Britaniya Elm Şurasının üzvüdür və milli elm siyasətinin əsas
istiqamətlərinin müəyyən edilməsində ən mühüm ekspert orqanıdır.
Akademiyada üzvlük fərdidir.
Almaniya
Almaniyada tədqiqat idarəetmə sistemi federal və əyalət səviyyələri arasında səpələnmişdir. Federal səviyyədə elm və texnologiya siyasəti Federal Təhsil və Tədqiqat Nazirliyi tərəfindən formalaşdırılır, İqtisadiyyat və Texnologiyalar Nazirliyi isə innovasiyaların yaradılması və həyata keçirilməsinə cavabdehdir. Regional səviyyədə elmi siyasətin formalaşdırılması Təhsil Nazirliyinə və İqtisadiyyat Nazirliyinə həvalə olunur.
Almaniyada bütün elmi siyasəti əlaqələndirən vahid qurum yoxdur.
Bu səviyyədə yalnız Almaniya Elm Şurası fəaliyyət göstərir, o,
federal hökumətə tədqiqat və ali təhsillə bağlı
məsləhətlər verir (ABŞ Elmlər Akademiyasına bənzər
funksiyalar).
Dövlət səviyyəsində Düsseldorfdakı Şimali Reyn-Vestfaliya Elmlər
Akademiyası,
Münhendəki Bavariya Elmlər Akademiyası, Berlin-Brandenburq Elmlər
Akademiyası,
Saksoniya Elmlər Akademiyasının daxil olduğu Alman Elmlər
Akademiyaları İttifaqı var. Leypsiqdə, Heydelberqdə, Göttingendə
Elmlər Akademiyası, Maynsda Elmlər və
Ədəbiyyat Akademiyası mövcuddur.
Almaniyada elmi tədqiqatlar (əsas və ya tətbiqi), Akademiyalar
İttifaqı və bir çox
universitetlərdən başqa, dörd böyük dövlət tədqiqat təşkilatı
tərəfindən həyata keçirilir:
Maks Plank Cəmiyyəti (geniş profilli əsas tədqiqat), Fraunhofer
Cəmiyyəti (korporasiyalar
və müəssisələrin sifarişi ilə tətbiqi tədqiqat), Helmholtz
Assosiasiyası (elmi, texniki və
bioloji-tibbi sahələrdə tədqiqat mərkəzləri kompleksi) və Leibniz
Assosiasiyası (əsasən
sosial-iqtisadi, psixoloji və siyasi tədqiqatlar).
Bu təşkilatların ən böyüyü Maks Plank Cəmiyyətidir. O, ümumi
heyəti 20.000-dən çox işçisi olan 80 elmi-tədqiqat institutu və
təşkilatı özündə birləşdirir və universitetlər və
Akademiyaların bölmələri üçün çox çətin olan tədqiqatları (o
cümlədən, fənlərarası xarakter daşıyan və çox yüksək xərclərlə
müşayət olunan) aparmağa qadirdir.
Maks Plank Cəmiyyəti də AMEA kimi dövlət tərəfindən
maliyyələşdirilir və ən mühüm
fundamental tədqiqatları aparır. Amma eyni zamanda, bütün əmlakına
tam sahiblik edir,
həm də tədqiqatın istiqamətlərini və məzmununu seçməkdə
muxtariyyətə malikdir. Bu
muxtariyyət yalnız Cəmiyyətin Senat adlanan mərkəzi orqanı
tərəfindən məhdudlaşdırılır
ki, bu quruma 22 aparıcı alimdən əlavə 10 siyasətçi və dövlət
xadimi, 7 ictimai təşkilat və
həmkarlar ittifaqı nümayəndəsi, 6 maliyyə təşkilatı nümayəndəsi və
4 biznes nümayəndəsi daxildir.
Fransa
Bu gün Fransada fundamental elmi inkişaf etdirən əsas təşkilat
Milli Elmi Tədqiqat
Mərkəzidir (CNRS, Centre National de la Recherche Scientifique,
CNRS). CNRS 10 tədqiqat institutunda və 7 departamentdə minlərlə
alimi bir araya gətirir. Onun dövlət statusu və maliyyələşməsi,
yüksək elmi muxtariyyət dərəcəsi Almaniyadakı Maks Plank
Cəmiyyətinin statusuna çox yaxındır.
Çin
Çində Elmlər Akademiyası 1949-cu ildə Pekində Nankindəki Mərkəzi
Tədqiqat
Akademiyasının və Pekin Tədqiqat Akademiyasının bazasında
yaradılmışdır. Eyni
zamanda, Çin Xalq Respublikası Elmlər Akademiyası ilkin mərhələdə
SSRİ Elmlər
Akademiyasından kadrların hazırlanmasında və tədqiqatların
genişləndirilməsində böyük
köməklik almışdır. Müvafiq olaraq, funksiyalarına və təşkilati
strukturuna görə Çin Xalq
Respublikası Elmlər Akademiyası SSRİ Elmlər Akademiyası və Rusiya
Elmlər
Akademiyasına yaxındır. Əsas fərq ondan ibarətdir ki, Çin Xalq
Respublikası Elmlər
Akademiyası humanitar tədqiqatlar aparmır.
Çin Xalq Respublikasının Elmlər Akademiyası təbiət elmləri
sahəsində fundamental
tədqiqatlar üzrə aparıcı Çin mərkəzidir, 84 elmi-tədqiqat
institutunu və iki universiteti
birləşdirir və beş şöbəni birləşdirir: riyaziyyat elmləri; fizika
elmləri; kimya elmləri; yer
elmləri; texniki elmlər.
Çin Xalq Respublikasının Elmlər Akademiyası Elmlər Akademiyasının şöbələrini idarə edən və səkkiz nəfərdən (prezident, altı vitse-prezident və baş katib) daimi komissiya seçən Elmi Şura tərəfindən idarə olunur. Bundan əlavə, ölkənin bütün akademiklərindən ibarət Çin Elmlər Akademiyasının Sənaye Bölmələri Komitəsinə Çinin elmi-texniki sahədə ali məsləhət orqanı rolu həvalə edilib.
Qazaxıstan
Qazaxıstan Milli Elmlər Akademiyası 2003-ci ildən Prezidentin
fərmanı ilə yaradılmış
ictimai birlik kimi fəaliyyət göstərir. Akademiyanın bütün
elmi-tədqiqat institutları ayrı-ayrı
universitetlərin nəzdində fəaliyyət göstərir. Müstəqil Qərbi Avropa
modeli sxemi üzrə
inkişaf edən Akademiyanın Nizamnaməsinə uyğun olaraq, Akademiya
indi kollektiv
üzvləri, yəni elmi təşkilatlar və universitetləri də üzvlüyə qəbul
edir. Artıq Qazaxıstan
Respublikası Milli Elmlər Akademiyasına 41 kollektiv üzv qəbul
olunub - bunlar akademik
qurumlar, respublikanın milli və iri regional
universitetləridir.
Litva
Litvada Elmlər Akademiyası 1941-ci ildən fəaliyyət göstərir.
Akademiyada 5 bölmə (institut) var. Litvada elm siyasəti və
tədqiqatların maliyyələşdirilməsi Litva Elmlər Akademiyası
tərəfindən deyil, Litva Tədqiqat şurası tərəfindən həyata
keçirilir. Litvanın Tədqiqat Şurası 1991-ci ildə milli səviyyədə
elmin inkişafı problemlərinin həlli ilə məşğul olan ekspert
institutu rolunu yerinə yetirmək üçün yaradılmışdır. Şura Litva
Parlamentinin və Hökumətinin tədqiqat və tədqiqatçıların
hazırlanması məsələləri üzrə orqanıdır, tədqiqatın proqram əsasında
rəqabətli maliyyələşdirilməsini həyata keçirir, Litvanın ən mühüm
elmi inkişafı proqramlarını idarə edir, tədqiqat fəaliyyətini
qiymətləndirir və müxtəlif Avropa institutlarında və digər
beynəlxalq təşkilatlarda Litva elmini təmsil edir.
Latviya Latviyada Elmlər Akademiyası milli statusa malik qurum olsa
da sadəcə nüfuzlu alimlərin assosiasiyası kimi fəaliyyət göstərir.
Yalnız iki elmi-tədqiat institutu akademiyaya bağlı qurum kimi
fəaliyyət göstərir. Müstəqillikdən sonra Latviya Elmlər
Akademiyasının elmitədqiqat isntitutları universitetlərə
verilmişdir. Latviyada elm siyasəti və tədqiqatın
maliyyələşdirilməsi Təhsil və Elm Nazirliyi yanında Latviya Elm
Şurası tərəfindən həyata
keçirilir.
Estoniya
Estoniyada da Elmlər Akademiyası Litva Akademiyası yolu ilə
getmiş və tədqiqat
institutlarını universitetlərə vermişdir. Hazırda Estoniya Elmlər
Akademiyası alimlərin
assosiasitiv qurubmudur, publik hüquqi şəxsdir və və Avropa elmi
təşkilatları arasında
Estoniya elminin təmsilçisidir.
Polşa
Polşa Elmlər Akademiyası 70 elmi-tədqiqat institutunu
birləşdirir və ölkənin elmi
tədqiqatlar həyata keçirən əsas qurumudur. Akademiya dövlət
büdcəsindən maliyyələşir.
Bu cəhətdən AMEA ilə oxşarlıq təşkil edir. Lakin Polşa Elmlər
Akademiyasından kənar 112
elmi-tədqiqat instututu da mövcuddur. Hal-hazırda PEA-nın
institutlarının bir çoxunun
universitetlərə verilməsi ilə bağlı Avropa İttifaqının təklifləri
nəzərdən keçirilməkdədir.
PEA baş nazir qarşısında hesabatlı olsa da büdcəni Polşa Elm və ali
təhsil nazirliyindən alır.
Çexiya
Çexiya Elmlər Akademiyası keçmiş Çexoslovakiya Elmlər
Akademiyasının varisi kimi 1992- ci ildə yaradılmışdır. O, 54
dövlət elmi-tədqiqat müəssisəsindən ibarət kompleksi əhatə edir.
ÇEA və onun institutlarının əsas missiyası təbiət, texniki və
sosial elmlər və humanitar elmlərin geniş spektrində tədqiqat
aparmaqdır. İstər yüksək ixtisaslaşmış, istərsə də fənlərarası
xarakter daşıyan bu tədqiqat həm Çexiya cəmiyyətinin, həm də
milli
mədəniyyətin spesifik ehtiyaclarını nəzərə alaraq beynəlxalq
səviyyədə elmi biliklərin
inkişafını inkişaf etdirmək məqsədi daşıyır. Akademiya
institutlarının tədqiqatçıları da
xüsusilə gənc tədqiqatçılar üçün doktorantura proqramları
vasitəsilə və universitetlərdə
dərs deyərək təhsildə iştirak edirlər. Akademiya həmçinin tətbiqi
tədqiqat və sənaye ilə
əməkdaşlığı inkişaf etdirir. Çex elminin beynəlxalq kontekstə
inteqrasiyası çoxsaylı birgə
beynəlxalq tədqiqat layihələri və xaricdəki analoq institutlarla
alimlərin mübadiləsi
vasitəsilə təşviq edilir. ÇEA əsasən dövlət büdcəsindən
maliyyələşir.
Göründüyü kimi, bir sıra ölkələrdə bu və ya digər şəkildə Elmlər
Akademiyaları fəaliyyət
göstərir. Bəzi hallarda onlar yalnız nüfuzlu alimlərin
assossiasiyası, digər hallarda isə dövlət tərəfindən maliyyələşən
müstəqil elmi təsisatlardır. Burdan çıxış edərək AMEA-nın da
zamanın tələblərinə uyğun olaraq yenidən təşkili nəzərdən
keçirilməlidir.